در سنتِ اسطورهشناسی یونانیان کهن، آفرینشِ آدمی به دستِ پرومته (پرومتِهئوس Προμηθεύς) رخ میدهد. در گفتهای، وی آدمی را از گِل (رُس) و
آب میآفریند و در گفتهای دیگر از گِل و آتش. به گمانِ نگارنده، زَندِ این گزارش میتواند
چنین باشد: همۀ خوراکیهایِ انسان از دلِ خاک بیرون میآید - از جمله گوشتِ چهارپایان
سودمند که خود آنها نیز از خاک تغذیه میکنند -، در کنار این، آب نیز مینوشد. با
آمیزش این دو، گِل به دست میآید. گمان میرود که آتش به «غرایز نفسانی» انسان اشاره
کند که سوزاننده هستند؛ همچون قوۀ شهویه و جز آن.
اسطورۀ سومِری، اِنکی را آفرینندۀ انسان از گِل (رُس) و خون، و اسطورۀ
مصری از گِل رُس به دستِ خْنوم و دیگر اسطورهها از چنین کیفیتی آگاهی میدهند.
اسطورههای کهن ایران، از دورۀ گیومَرت (= کیومرث) سخن میگویند. این نام در اوستایی گَیَهمَرِتَن «جانِ میرا» باشد که به دورۀ پیدایی انسان بر روی زمین اشاره میکند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر